ספרייה

פוסט ספרייה שלישי

מאיה קדם
פסטיבל 360 במרחב
2019,
גן הפעמון
שפה : עברית
קהל יעד : מבוגרים

״בלילה ההוא ידעתי, כבר לא אחזור להיות מי שהייתי. בסוף המסע הזה אהיה מישהי אחרת, חדשה. זהו נגמר, אין מקום לחרטה.״

בהשתתפות ויוי בוברינסקי, ג’ולט קהאוואג’י ואנה בן שלמה
דרמטורגיה ובימוי אנה בן שלמה פסטיבל 360 במרחב (2008) גן הפעמון, ירושלים

היצירה נכתבה במיוחד לפסטיבל לתיאטרון תלוי אתר (360 מעלות 2020; ירושלים) והיא מתייחסת לשאלת ה”מקום” והקשר שלנו לארץ ישראל/ירושלים. סיפור המסגרת מתאר מפגש של שלוש נשים זרות המחכות לרכבת היוצאת את ירושלים. המפגש ביניהן דינאמי ונע בין תחושת הזרות והצורך בקירבה אנושית. כל אחת בדרכה חושפת ‘פיסת חיים’ במסע חייה והמפגש באמצעות הסיפורים מזמין את קהל ה’נוסעים’ לחוות זרות או קירבה לסיפור הישראלי. שלושה סיפורים – שלושה קולות; ג’ולט: ערביה-נוצרייה (ישראלית) שמציעה לעוברים ושבים לטעום מהקפה המצויין של משפחת בעלה. היא כמארחת עם הפינג’אן ופולי הקפה, מספרת בפתיחות על גלגוליה בערים המעורבות בישראל. ויוי: נולדה ברוסיה הקומוניסטית והועלתה לישראל על ידי אביה המשורר היהודי-ציוני. היא מספרת על מסעותיה בין הארצות, התרבויות והדתות. אנה: נולדה בטהרן ועלתה יחד עם משפחתה לארץ ישראל במוצאי מלחמת יום הכיפורים. היא מציגה את סיפור הקליטה בארץ והצורך להיטמע בחברה הישראלית (הישרדות חברתית), דבר העולה במחיר מחיקת הזהות השורשית. שלוש הפרפורמריות מביאות את סיפוריהן האמיתיים וחושפות פיסות חיים במפגש שיש בו פוטנציאל לקשר חם ומתמשך. הסיפורים נאספו בתהליך של כשנה וחצי במסגרת ערבי “וידויים וסיפורים אישיים” שמטרתן העיקרית - העצמת נשים. שלוש-מספרות הסיפורים למדו להכיר זו את זו ולאסוף את הסיפורים שתורמים לסיפור קיבוץ הגלויות והמפגש עם ה”ילידים” ערבים ו/או יהודים ילידי הארץ. בקונספציית ‘תיאטרון תלוי-אתר’ הקהל מוזמן להקשיב ולחוש את המקום הבדיוני שנוצר במרחב הציבורי. בכדי ליצור את סיפור המסגרת של ההצגה היה צורך להכיר וללמוד את המרחב ורק אז להפליג בדמיון ולבחון אפשרויות שונות לכל סיפור וסיפור להתחבר למקום. כך לצד דימוי הקרון המנותק (רפרנס לסיפור “המפוזר מכפר אז”ר” של לאה גולדברג), אותו קרון ישן הוא גם מטוס שמעלה עולים לירושלים. קופת הכרטיסים הופכת לדוכן קפה והקרוסלה הופכת לפנטזיה כשתנועת הסוסים העולים והיורדים וסובבים במעגלים תורמת לדמיין את המרחבים הבדיוניים של הסיפור. האתגר ליצור עולם כאירוע תיאטרוני באתר נתון הוא גדול וחווייתי. תהליך העבודה היה מהנה והותיר טעם לעוד עשייה של תיאטרון תלוי-אתר ועוד מפגשי - סיפור אישיים שמחברים בין אנשים מתרבויות שונות. כמו שנאמר בהצגה: “לכל אחת הסיפור שלה, לכל אחד הקול שלו… וכולנו בסירה אחת.” לצפייה בהצגה המלאה